honda dct
technika

DCT vagy nem DCT?

…ez itt a kérdés!

A Honda 2010-ben mutatta be az első DCT-vel szerelt motorját. 2019-ig nem is foglalkoztatott nagyon a téma, de aztán úgy hozta a sors, hogy lett egy DCT-s Africa Twin-em (bár 2016-ban még az írtam, hogy nem kellene). Az elmúlt bő két évben megannyi cikket és videót olvastam és néztem róla, illetve elég sok kérdést is kaptam a DCT-vel kapcsolatban. 1-2 komolyabbnak számító csatorna videóin és a Honda fejlesztőmérnökeinek a cikkein kívül leginkább butaságokat lehet hallani a DCT-vel kapcsolatban.

Dual Clutch Transmission = dupla kuplungos váltó. (én a szívem szerint automata kuplungnak hívnám) A váltó pont olyan, mint egy lábváltós motorban, a különbség a tengelykapcsolóban van. Két egymástól független tengelykapcsoló van a páros és páratlan fokozatoknak és a kettők között kapcsolgat az elektronika. A sebességfokozat kiválasztását pedig egy kis szervomotor végzi, ami pont oda van felszerelve, ahol a hagyományos váltó kapcsolótengelye is kilóg. Nem, a DCT NEM CVT, nem robogó!

Ezt a kis motort vezérelheti a motorvezérlő elektronika (automata mód) és vezérelheted te is a bal kezeddel, vagy ha szeretnéd hagyományos lábváltó-kart is fel lehet szerelni. Automata módban is akkor váltasz bele, amikor csak akarsz.

De térjünk a lényegre, mi is a bajom a szaksajtó és „tesztelők” által leírtakkal. DCT-vel vezetni – legyen az aszfalt vagy offroad – ugyanúgy meg kell tanulni, mint egy hagyományos motorral. Ha még vissza tudsz emlékezni, hogy mi okozta a legnagyobb kihívást, amikor vezetni tanultál az nagy valószínűséggel a kuplung kezelése volt. Ha minden elsőre sikerült, akkor is hosszú órákba, napokba telt, mire magabiztosan el tudtál indulni és amint átültél egy másik motorra, már le is fulladtál. Nem beszélve egy jó kis offroadozásról.

Namármost fogja magát a jelölt, felül egy DCT-s motorra (amin jó eséllyel még sohasem ült korábban), megy pár órát(a fotózkodást is beleértve) vagy talán egy napot is és határozott véleményt mond róla: nem jó, mert ezt meg azt nem tudod vele megcsinálni, mert nincs kuplung karod!

Meg kell, hogy nyugtassak mindenkit, akiben kétely támadt, hogy mindent meg lehet csinálni a DCT-vel is, ugyanúgy teljes kontrollod van a hajtásláncod felett és ezek mellé jár még egy csomó extra is. De ezeket (újra) meg kell tanulni, mert máshol kell nyomni, húzni hozzá a dolgokat. Utána kell olvasni, videókat nézni és gyakorolni. Pont úgy, ahogy a hagyományos váltónál is kellett.

Egyszer majd erről is írok, hogy ha valaki más nem teszi meg, amíg eljutok oda.

Néhány extra feature

  • Biztosan mindenkinek meg van az élmény, hogy alacsony sebességgel cammogva lefullad a motor, mert kevés a gáz, vagy nem tudtad berántani elég gyorsan a kuplungot. Ha éppen kanyarodsz, már a földön is vagy. Törött a fék vagy kuplung kar, esetleg tükör is. 12 év vezetéstechnikai oktatással a hátam mögött elég sok ilyen esést láttam már. A DCT-vel ez nem fordulhat elő, mert a kuplung kiold. Nem tudod lefullasztani!
  • Bár bagatellnek tűnhet, de aki már beszívta az tudja jól, hogy egy elszakad kuplung bowden vagy elfolyt hidraulika folyadék mekkora bosszúság lehet.
  • Az automata kuplung – higgyétek el – bármelyikünknél jobban teszi a dolgát. Mindig ugyanott és ugyan annyira fog vagy eged, bármi történjék is. Vezetéstechnikai oktatóként látom, hogy mennyit szoktak a kuplunggal küszködni a motorosok. Ha ezt még kevered a hátsó fékkel, megjósolhatatlan eredménye lehet.
  • Ugyancsak lényegtelennek tűnő dolog, hogy egy offroad-os vagy egy nagyvárosban, dugóban töltött nap után nem lesz izomlázad a bal kezedben.
  • Ha a nyeregből kiállva motorozol, nem kell se a váltó- se a kuplung kart átállítanod, mert nincs. Csak húzod a gázt és kényelmesen váltogatsz az ujjaddal, és ha olyan profi vagy a kuplung kar helyére felszerelt rögzítő fékkel – lehet kapni olajos KIT-eket – is tudsz játszani, hogy a jobb lábfejeddel se kelljen bravúrozni az egyensúlyozás, súlypontáthelyezés közben.  
  • A DCT kuplung élettartama sokkal nagyobb, mint a hagyományosé, többek közt pont azért, mert nem égeti le a vérprofi jómadár. 400 ezer kilométer felett is járnak példányok gyári kuplunggal.
  • A DCT nagyon gyorsan és pontosan vált, igen könnyen magad mögött hagyhatsz bárkit. Egyébként felsőbb fokozatokba a gyorsváltókhoz hasonlóan működik és nem annyira kuplungon van a hangsúly, hanem a fojtószelep kezelésében. De itt akármikor nyúlsz bele, nem lesz rángatás meg bólogatás.  

40 ezer kilométer DCT-zés után már nem igazán kellene hagyományos váltós motor pedig a megjelenéskor komoly ellenérzéseim voltak. Sokat mentem közben hagyományos váltós motorral is, sőt, hiper-szuper gyorsváltós típusokat is próbáltam, aminek maga a léte is megkérdőjelezhető a DCT mellett.